Barokk kert
Frissítve: 2023-09-18 Batul alma
Barokk kert. Európai kertstílus a XVI. sz. közepétől a XVIII. sz. közepéig.
Első példái Olaszországban lelhetők fel, iskolapéldája azonban a Le Nótre (e.: lönótr) által XIV. Lajos részére tervezett versailles i (e.: verszáji) kastélykert (francia kert).
A hatalmas méretű, lenyűgöző kompozíciójú kert feladata a reprezentáció. Épület- ős kertépítészeti gondolatból fakadó egység.
Le Nótre több km hosszú, impozáns növényfalakat
vágott az erdős tájba. A kastélytól sugárszerűen szétágazó - hatalmas
energiájú - vonalak, vue-k [e.: vü] a messzi tájat is bekapcsolták a kerti képbe.
Minden vue tengelye - látható kerítés nélkül
- építészeti létesítménnyel hangsúlyozott távoli tájképpel zárult. A hatalmas
méretek, az óriás növényfalak lenyűgöző térérzetet keltettek a nézőkben.
A terek alapsíkját a korábbi elaprózás helyett nagy felületen egybefogott, gazdag rajzú virág ültetések (parterre en broderie, [e.: parter an brodöri]), szobrok sorozatai, hatalmas vízfelületek töltötték meg élettel.
A renaissance [e.: röneszánsz]-szökőkút
vonalrajzos, vékony sugarai helyett itt a víz széles kévék, vízilépcsőkről lehömpölygő
tömegek, km-es víz felületek formájában jelentkezik. Le Nőtre szabályozottságra
ős változatosságra törekedett. A korábbi, ún. renaissance. kerttel ellentétben
a magasabbfokú szabályozottságot - az arányok játékát erősen érvényesítő - alárendelő
jellegű kompozíció adta. A változatosságot a merev formarendszertől független,
az egyes boszkékban kialakított, külön-külön egységű, egymástól lehető legnagyobb
mértékben elütő kertrészletek fejezték ki.
Magyarországon Kismartonban (Eisenstadt,
Ausztria), Eszterházán (Fertődön) épültek híres Barokk kert-ek. Esterházy kert,
Cseklészi kert
Kertművészet
Kertművészeti kompozíció
Barok - Pallas lexikon
(eszt.,
ol. barocco, franc. baroque), a művészi stilusnak ama múlt századbeli elváltozása,
némelykor elfajulása, mely mindenben a túlzott méreteket és a szokatlan ellentéteknek
megdöbbentő összehozatalát hajhássza, az egyszerü fenséges és harmonikus helyett.
Amennyiben a Barok a rococo nyomába lépett és a kicsinyt, gyengédedecskét,
cicomást, cifrát kiszorította, jó ellenhatást képviselt és lelki emelkedéssel
van összekötve.
Barok, festő a mai korban p. a svájci Böcklin.
Egyáltalában
a Barok az építészetben újra divatossá lesz. Barok-nak nevezik különben az irodalomban
a meglépő, ugyszólván megdöbbentő ötleteket, fordulatokat, melyek a fenségest
utánozzák, de melyek csupán az alanyi szeszélyből származnak, és melyeknek kevés
logikai vagy természeti alapjuk van.