Renaissance kert
Frissítve: 2023-12-22 Rence Rendellenes fejlődés
Renaissance-kert. A XIV. sz. elején kialakuló humanista szellem képviselői feltámasztották a római házikeri-kultúrát is, s középkori hagyományokkal bővítve, az épületekkel szoros architektonikus egységben megoldott méretű felületdekorációvá tették. A lejtős domboldalon épült palota a lejtő felső harmadában állt.
A természetes
lejtőkből monumentális méretű teraszokat létesítettek. A teraszok között és a határvonalakon hatalmas támfalak
épültek.
A teraszokat a szimmetriális tengelyen - az épülethomlokzatra merőlegesen
futó - széles út kapcsolta egybe.
A szintkülönbségeket - architektúrával hangsúlyozott
- díszes lépcsők hidalták át.
A főtengelyt merőleges mellékutak keresztezték.
Ezek - sakktáblaszerűen négyszögű táblákra osztották a kertet.
Minden ilyen
részlet magában is önálló kert volt.
Az egész kert - a kompozíció - tehát egyenlő értékű elemek egymás mellé rendeléséből keletkezett.
A különálló kertrészleteket azzal hangsúlyozták, hogy középpontjukba kiemelkedő
építészeti v. növényi elemeket helyeztek.
A középkorban szétszórtan alkalmazott növényeket, virágfelületeket összefogták, és szigorúan rendezett mértani formákba sűrítették.
Nagy szerephez jutott a víz; medencék, vízesések, szökőkutak sorozatai díszítik a kertet. A víz mindig sugarasan, vonalasan jelentkezett. A XVI. sz.-ban az architektúra egyre nagyobb teret kapott. Ammanati szerint a kertben az építményeknek kell kiemelkedniük. Összefogalóan: a renaissance-kertművészet nem teret alakít, hanem felületet díszít, és nem jellegzetesen kertészeti, hanem építészeti elveket érvényesít.
Renaissance kert